Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wielkopolska: Rozwój sieci transportowej musi uzupełnić sieć telekomunikacyjna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
12-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynekinfrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wielkopolska: Rozwój sieci transportowej musi uzupełnić sieć telekomunikacyjna
fot. GDDKiA
Województwo wielkopolskie już dwa lata temu zaktualizowało swoją strategię rozwojową przygotowując działania do roku 2020. Wielkopolski Urząd Marszałkowski postawił sobie za cel między innymi zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu, choć w dokumentach strategicznych dużo uwagi poświęcono również planom zwiększenia wewnętrznej spójności systemu drogowego i bardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom.

Wizja systemu transportowego Wielkopolski zasługuje na uwagę z kilku względów. W odróżnieniu od regionów, które starają się raczej dogonić krajowy poziom gęstości i dostępności sieci drogowej, województwo wielkopolskie może pozwolić sobie na bardziej zaawansowane rozwiązania. Jak przekonują autorzy Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do roku 2020, „dostępność komunikacyjna regionu oraz spójność wewnętrzna są jednym z podstawowych warunków wzmacniania jego konkurencyjności. Poprawa sytuacji w tym zakresie nie jest jednak celem samym w sobie, bowiem infrastruktura komunikacyjna jest tylko narzędziem osiągania wzrostu konkurencyjności i poprawy dostępności. Niezbędnym działaniem w tym zakresie powinno być poprawianie jakości połączeń z głównymi korytarzami transportowymi, między Poznaniem a ośrodkami subregionalnymi i obszarami wiejskimi w celu aktywizacji i wykorzystania ich potencjałów. Wraz z modernizacją dróg konieczna jest także modernizacja transportu w kierunku jego inteligentnego, bardziej przyjaznego środowisku, charakteru”.

 

Zdaniem wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego modernizacja infrastruktury transportowej przyniesie efekty, jeśli równocześnie podejmowane będą zintegrowane działania w pozostałych dziedzinach społecznego i gospodarczego rozwoju. Zgodnie ze strategicznymi planami system infrastruktury transportowej Wielkopolski w coraz większym stopniu będzie zależeć także od jego integracji w funkcjonalną całość, a nie tylko od zagęszczania sieci drogowej. Dla wielkopolskich władz ważna jest także zmiana proporcji między poszczególnymi rodzajami transportu, to znaczy „wzrost transportu zbiorowego zamiast indywidualnego, wzrost udziału transportu szynowego zamiast drogowego, a także względne zwiększenie roli transportu lotniczego oraz wodnego”, jak czytamy w dokumencie.

 

Jak zauważają autorzy strategii rozwojowej województwa wielkopolskiego, częściowo braki infrastruktury transportowej może rekompensować infrastruktura informatyczna. W wielu aspektach sprawny i wydajny Internet może lepiej i efektywniej poprawiać dostępność terytorialną niż infrastruktura drogowa.

Rozwój łączności osłabia popyt na transport. Obrót gospodarczy i korzystanie z usług mogą odbywać się także „na odległość”. Jeśli infrastruktura komunikacyjna ma pełnić swoje regionotwórcze funkcje, musi być ściśle powiązana z gospodarką regionu. Dlatego potrzebna jest uzupełniająca infrastruktura logistyczna i handlowa niezbędna dla wymiany towarów, usług i osób. Bez tego inwestowanie w infrastrukturę może prowadzić do drenażu potencjału regionu i wywołać efekty „tunelowe” – przekonują autorzy strategii.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lubuskie chce konsekwentnie stawiać na rozwój kolei

Intermodal i logistyka

Lubuskie chce konsekwentnie stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 30 grudnia 2014

Podkarpacie: Kierunek rozwoju wyznacza sieć TEN-T

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lubuskie chce konsekwentnie stawiać na rozwój kolei

Intermodal i logistyka

Lubuskie chce konsekwentnie stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 30 grudnia 2014

Podkarpacie: Kierunek rozwoju wyznacza sieć TEN-T

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5